Friday, July 10, 2009

puisi

CERITA DARI LORONG

Dari lorong kelorong aku lalu

berbagai cerita aku dengar dan aku lihat

dari mulut kemulut tak jemu memperkatakan

tentang sengsara yang dialam

ada kisah yang menyayatkan hati

tak kurang kisah yang menyakitkan hati

tentang seorang lelaki yang enak dibuai mimpi

di pinggir longkang hanyir

di lengannya berlumuran darah

menggambarkan jiwanya parah

di kamar usang pintu belakang

rumah kedai jalan bukit bintang

seorang perempuan separuh jelita

setia menanti dengan kipas cina di tangan

memperagakan seusia perjalanannya

memperdagangkan susuk tubuh yang kian lesu

aku hampiri dan bertanya tentang mengapa

dia menghabiskan sisa hidupnya di lorong itu

gementar suara sayu berbaur amarahnya

dia menjawab dengan sedaya kurang ajarnya

di sini dia masih belum puas

membalas seribu dendamnya

kepada lelaki yang berpura setia

dan aku bertanya lagi

tentang apakah perlakuannya ini

terhukumnya sebuah dosa

dengan senyum dia menjawab

dosa tidak pernah kenal siapa

kerana sejahat-jahat manusia

tuhan masih lagi memberi ruang

untuk hambanya bertaubat.

B.B.M.B

Jalan Melaka 1999

No comments: