Friday, July 10, 2009

DI KEJAUHAN DOA BUAT BONDA

DI KEJAUHAN DOA BUAT BONDA

Semakin aku dewasa semakin dekat rindu kita

Walaupun aku jauh ditengah putaran kotaraya

Hanya kenangan termampu mendamaikan jiwa

Walau manis tak sehebat gula terasa nikmatnya

Sesekali tidurku terjaga dan menitislah airmata

Mengingati lembut raut wajah dan syahdu suara

Membisik pesan jadilah aku antara insan berguna

Semoga dikemudian hari kehidupan ini tak dihina

Berulang musim panen dan kembang putih komboja

Menutupi pusara disirami rintik embun sejernih cinta

Mengajar aku erti tentang rindu walau hati ini terluka

Kerana budimu tak terbalas walau ku hadiahkan syurga

Dikejauhan doa ku memohon restu ilahi dengan airmata

Buat pengganti diriku si pengembara duka tak punya harta

Kerana nyata dan mimpiku sering diuliti seribu erti sengsara

Kerana mencari sesuap nasi untuk tidak aku menjadi kedana

Buatmu bonda mithali – insan berhati murni tuntutan ilahi

Kemaafan ku pinta padamu sehingga ke akhir hayatku nanti

Sekiranya membuatkan aku berdosa kerana engkau kecil hati

Semoga Maha Tuhan mempermudahkan sewaktu aku mati

Marjan S

Pos Malaysia

No comments: